Aktuální informace týkající se stavebních řízení dle nového stavebního zákona a s ním souvisejících nových prováděcích vyhlášek :
- povolování staveb je nutno řešit již výhradně dle nového Stavebního zákona (z.č.283/2021 Sb.)
- dokumentace pro povolení stavby, pro provádění stavby, pro odstranění stavby i pasport stavby se zpracovává dle nové Vyhlášky o dokumentaci staveb (vyhl.č.131/2024 Sb.)
- nestačí již jen povolovací dokumentace, prováděcí dokumentace je povinná (§160, odst.2, písm.a) NSZ)
- veškerá řízení je nutno podávat elektronicky přes portál stavební správy, v listinné papírové podobě vám již nikde nic nevezmou a to ani pro vyjádření DOSS
- v současné době je funkčnost portálu stavební správy velmi špatná. Je předpoklad, že by se tato situace měla do konce roku vylepšit. Přesto počítejte s výraznými zpožděními, nedodržováním zákonných lhůt apod. Stavební úřady jsou zavaleny obrovským množstvím podání z června 2024, což je další důvod předpokládaných zpoždění všech nových řízení.
Vzhledem ke všem těmto novinkám prosím o trpělivost a shovívavost, všichni se to učíme za pochodu a jen praxe ukáže jak to bude (či nebude) nově fungovat.
Následující informace se převážně vztahují k obytným stavbám, které v poslední době v mých zakázkách nejvíce převažují.
Pro ostatní druhy staveb platí tyto informace přiměřeně, je ale vždy lepší probrat vše konkrétně s přihlédnutím ke všem možným specifikům a odlišnostem.
Úplně první otázka, která zaznívá nejčastěji :
1.) Kolik stojí projekt?
Na tuto otázku není jednoznačná odpověď. Cena za projekt se vždy odvíjí od mnoha faktorů – druh stavby, její velikost, složitost, lokalita, stupeň projektové dokumentace atd.
Popište mi do emailu váš záměr, pokud možno co nejvíc podrobně, a já vám zpracuji cenovou nabídku na míru vašemu zadání.
Prosím sdělte mi pravdivě všechny informace, které máte. Pokud mi neprozradíte, že jste již jednali na stavebním úřadě, případně že vám již například došla nějaká výzva od stavebního úřadu, a já se pak složitě k tomu dopátrám, není to úplně ideální způsob jak zdárně dosáhnout cíle.
Další otázky už se týkají věcnějších témat. Pokud zde nenajdete odpověď na váš problém, napište mi a probereme to.
2.) Postavil jsem/rekonstruoval jsem bez povolení a nyní mám problém se stavebním úřadem.
Budete potřebovat zpracovat dokumentaci pro dodatečné povolení stavby. Rozsah je téměř vždy stejný jako u dokumentace pro povolení stavby.
Pokud Vám již došla nějaká výzva od stavebního úřadu, sdělte mi to prosím. Jsou zde obvykle i lhůty a konkrétní požadavky, proto je to pro úspěšné povolení stavby velmi podstatné.
3.) Postavil jsem/rekonstruoval, ale stavba se liší od toho, co jsem měl povolené.
Doporučuji nejdříve se jít o této záležitosti pobavit na místní stavební úřad. První varianta je, že vám postačí nechat si zpracovat dokumentaci skutečného povolení stavby. Druhá varianta je, že budete muset projít řízením o změně stavby před dokončením a pro toto řízení nechat zpracovat dokumentaci v rozsahu změn oproti ověřené původní dokumentaci, v případě větších změn celou novou dokumentaci v rozsahu dokumentace pro povolení stavby.
4.) Mám na pozemku stavbu, která není zapsaná v katastru nemovitostí a potřebuji ji tam dopsat.
V prvé řadě musíte zajít na místní stavební úřad a probrat tuto vaši konkrétní záležitost s úředníkem, který tuto záležitost bude mít na starosti. Ten vám sám nejlépe řekne, zdali mu postačí provést pasport a nechat udělat geometrický plán, nebo zdali je nutné stavbu dodatečně povolit.
Neptejte se na to projektanta, nemůže vám na to nikdy přesně odpovědět. Forma řízení je vždy v pravomoci konkrétního úředníka a jakékoliv dotazy jiným směrem mohou být jen lepší nebo horší úvahy a názory.
5.) Co je to pasport a potřebuji ho?
Pasport je zjednodušená dokumentace stávajícího objektu. Rozsah a obsah je definován ve vyhlášce o dokumentaci staveb č.131/2024 Sb., v příloze č.11.
Povinnost mít pasport stavby vám zakládá § 125, odst. 1 stavebního zákona č. 183/2006 Sb.: Vlastník stavby je povinen uchovávat po celou dobu trvání stavby ověřenou dokumentaci odpovídající jejímu skutečnému provedení podle vydaných povolení. V případech, kdy dokumentace stavby nebyla vůbec pořízena, nedochovala se nebo není v náležitém stavu, je vlastník stavby povinen pořídit dokumentaci skutečného provedení stavby. Při změně vlastnictví ke stavbě odevzdá dosavadní vlastník dokumentaci novému vlastníkovi stavby.
Před samotným zpracováním pasportu prosím zkuste doma najít nějaké podklady od stavby (původní projekt nebo alespoň nějakou část), případně se zajít zeptat do archivu místního stavebního úřadu, kde by mohl původní projekt být uložen. Taktéž stavbu důkladně nafoťte, jak zvenku tak zevnitř. Čím víc bude podkladů, tím lépe.
6.) Chci zbourat stavbu. Co k tomu potřebuji?
Budete potřebovat dokumentaci pro odstranění stavby. Následně můžete požádat o souhlas s demolicí.
Rozsah a obsah dokumentace bouracích prací je definován ve vyhlášce o dokumentaci staveb č.131/2024 Sb., v příloze č.10.
Před samotným zpracováním dokumentace bouracích prací prosím zkuste doma najít nějaké podklady od stavby (původní projekt nebo alespoň nějakou část), případně se zajít zeptat do archivu místního stavebního úřadu, kde by mohl původní projekt být uložen. Taktéž stavbu důkladně nafoťte, jak zvenku tak zevnitř. Čím víc bude podkladů, tím lépe.
Pro jakékoliv další dotazy prosím využijte kontaktní formulář.